Pár slov o mužství a ženství
Zahlédl jsem „vtipný“ obrázek, na kterém jde dívka ve vojenské uniformě s chlapcem, který jí povzbuzuje slovy: „Buď dobrý voják, Marie.“ Dívka odpovídá: „Neboj, budu. A nemusíš mě vyprovázet. Zmeškáš depilaci.“ Nesdílel jsem ho, protože určitě není důstojný vůči chlapci, který je dle fotky dobrý gentleman a nese té dívce tašku. Navíc podobných příspěvků běhají po Facebooku stovky. Donutil mě ale k zamyšlení.
V příspěvku ke Dni památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti jsem napsal, že jedním z největších úkolů současnosti je nalézt ztracené lidství. Chtěl bych na to tedy navázat. Lidství se nevytrácí pouze nenávistí a hněvem vůči druhým, ale také snahou vzepřít se Božímu řádu nebo chcete li - vzepřít se lidské přirozenosti. Muž a žena, to jsou dvě poloviny toho, co nazýváme člověk - v tom smyslu, že bez jejich spojení přirozeně nemůže být člověk zplozen. Dnes nás děsí konstrukt „třetího pohlaví“ a genderová ideologie, ale řekl bych, že to není samostatná ideologie, která by vzešla sama ze sebe.
Ten vývoj vidím zhruba takto: osvícenská filosofie - Francouzská revoluce - marxismus - Frankfurtská škola - kulturní revoluce (od 60. let po současnost).
Součástí tohoto překopávání společnosti byla od počátku žena, její postavení a úkol. Vznikala různá ženská hnutí. Někdy s úctyhodnými požadavky (volební právo), jindy s děsivými (právo na zabití vlastního dítěte). Máme tu jedno často skloňované slovo: emancipace. A ptám se: Jsou radikální „ženská hnutí“ ženská, nebo protiženská? Pokud slovo emancipace znamená osvobození, vymanění se z nerovnosti, je to v tomto případě emancipace k ženství, nebo emancipace od ženství?
Teď přichází emancipace mužů od mužství. Moc už nás nešokuje ani žena v armádě, ani muž na depilaci. A můžeme uvádět mnoho jiných příkladů. Žena nechce být ženou a muž nechce být mužem. A když to nejde postupnou emancipací, tak přijde na řadu klinika. Kam nás to zavede? Neodvažuji se prorokovat a nechci být vulgární.
Dnes tedy nemusíme mluvit o jednostranné emancipaci. Emancipuje se totiž člověk od lidství.
Jako muži a ženy jsme jedné podstaty, máme jednu lidskou důstojnost. Kdyby ale nebylo třeba specificky mužských a specificky ženských vlastností a schopností, nemusela by od počátku existovat dvě pohlaví. Muž a žena se potřebují, doplňují, vyvažují, společně docházejí rovnováhy, harmonie.
Arcibiskup filadelfský Charles J. Chaput píše v jednom svém listu: „Jako muži jsme od přírody - což potvrzuje i Písmo svaté - zaměřeni ke konání tří důležitých věcí: starat se, chránit a vést. Nikoliv kvůli naší vlastní spáse, nikoliv z vlastní ješitnosti, abychom uspokojili své vlastní choutky, nýbrž abychom sloužili jiným.“
Skutečně - co jiného než egoismus by mohlo stát u kořene této potřeby radikální emancipace. Ve výkladu slova „emancipace“ se mluví také o „vyproštění ze závislosti“. Je naprosto zřejmé a vidíme to jasně, že právě k tomu dochází. Jak už to bývá, dobro se pro společnost někdy stává zlem a zlo dobrem. Vzájemná závislost muže a ženy je přeci dobrá, normální, potřebná a produktivní. Vyprostit se z této závislosti musí mít z podstaty věci negativní důsledky na fungování manželství, rodin a celé společnosti.
Kardinál Joseph Ratzinger (dnes emeritní papež Benedikt XVI.) v knize rozhovorů „Bůh a svět“ říká: „Je špatné, bereme-li si na muže i ženu stejný metr a říkáme-li, že drobná biologická rozdílnost vůbec o ničem nevypovídá. To je tendence, která dnes převládá. Osobně mě pořád ještě mrazí, když chceme z žen dělat vojáky jako z mužů, když ty, které přece byly ochránkyněmi míru a v nichž jsme viděli protiváhu mužské vůle k bitkám a válce, teď také běhají se samopaly a dokazují, že umějí být stejně bojovné. Anebo že nyní mají i „právo“ dělat popeláře nebo jít do dolu - všechno, co by je nemělo potkávat vlastně z respektu k jejich velikosti, jejich jinakosti, jejich důstojnosti, je jim dnes svěřováno ve jménu stejnosti. (...) tento typ rovnostářství ženu nepovyšuje, ale bere jí velikost. Tím, že ji pomužšťuje, sráží ji k obyčejnosti.“
S inspirací v konstrukci Trumpova sloganu „Make America great again“ tedy závěrem volám: Vraťme ženě její velikost (v ženství). Vraťme muži jeho velikost (v mužství). Vraťme člověku jeho velikost (v lidství).
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí
Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...
Příměří v nedohlednu. Jednání Izraele s Hamásem v Káhiře ztroskotala
V Káhiře v neděli skončila jednání o příměří mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem,...
Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení
Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...
Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD
Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...